03 September 2015

Petua Mengatasi Serangan Serangga

Salam semua!!
Memandangkan rumah diserang semut baru2 ni..en husband pon buat macam2 petua la nak halau semut..So entry kali ni nak share la macam mane nak halau or supaya rumah kita tak dimasuki serangga..Nak serangga tak suka dengan kita pon bole cuba amalkan petua kat bawah ni..

Lalat


  • Pasang lilin berhampiran makanan atau tempat yg banyak lalat tu
  • Letak 1 dahan daun kari pulai diatas meja makan
  • Pasang tudung meja yang bewarna biru kerana mengikut pengalaman orang2 tua lalat tidak menyukai warna biru..heheh 

Lipas

  • Letak bekas yg diisi minyak tanah ditempat lipas keluar kerana lipas tak tahan baunya
  • Letakkan hirisan lemon. Gantikan dengan lemon yg baru jika sudah kering
  • Letakkan daun pandan. Selalu org buat jika banayak lipas dalam kereta. Boleh juga diamalkan dalam rumah


Semut



  •  Kumpulkan beberapa puntung rokok dan tumbuk halus. (Hehe jgn pakai lesung batu kat dapur tu dah la..tercemar lak) Kalau ada semut bersarang kat sudut rumah taburkan habu rokok tersebut yg dah dicampur dengan air (Pastikan selamat ye daripada kanak-kanak)
  • Ramas daun sirih sehingga keluar bau daun tu. Semut tak suka akan bau daun sirih 

Nyamuk


  • Kalau masuk hutan dan terpaksa bersama nyamuk, makar seinci akar seruntun. Bila ia meresap dalam darah nyamuk tidak menyukainya. Tak tau ape tu rumput serumpun tgk la gambar dibawah ye..
  • Memakai baju agak gelap kerana lazimnya nyamuk tidak menyukai warna gelap
  • Kapur barus yg diletakkan diatas besi panas juga dapat menghalau nyamuk

Ulat beras


  • Masukkan beberapa biji cili kering kedalam bekas simpanan beras 

2 comments:

sayidah napisah said...

wahh good info! btw bencikkk lipas hahaha

done follow :)

Amanda Suria said...

semua petua kat atas tu dah cuba dah...ada yang berjaya ada yang x berjaya....heheheh...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Faranina Copyright © 2015. Design by MaiGraphicDesign