07 March 2011

Sambungan..

Salam..Hai everybody..tok post kali ni aku nk smbung story sal duka lara kehidupan aku skng ni..bkn nk mntk simpati tp juz nk share ngn sume supaya kita sama2 dapat berkongsi cerita..
Unt post yg lps aku dah story rentetan perjalanan aku dari abis blaja kt KPM smpi hari2 terakhir bersama org yg paling aku sayang iaitu mak aku..
Lepas dpt berita dr abah yg mak dah xde..dan selepas aku sedar dr  tangisan pemergian mak, aku sedar yg aku ada tanggungjawab yg lagi besar selepas ini iaitu tanggungjawab sebagai seorang anak..iaitu menguruskan jenazah mak..sememangnya inilah perkara yg paling penting yg perlu kami, adik beradik fikirkan..

Aku, abah, beberapa ahli keluarga dan sahabat masih di hospital Ipoh sementara adik bradik aku yg lain pulang ke rumah unt menyiapkan rumah menyambut kepulangan mak..pertama kali aku jejakkan kaki aku dalam wad ccu lepas aku mendapat berita pemergian mak, aku rasa seperti ni sume 1 mimpi..langsir yang menutup katil mak tertutup rapat..aku selak langsir tu..dan aku nmpk sekujur tubuh yg dibaluti kain putih..aku selak kain tu..Ya Allah…MAK…perkara pertama yg aku sebut adalah..mak..nina mintak ampun mak..nina x tggu mak mlm td..npe mak x tggu nina..nina nk jumpe mak…hancur luluh hati aku melihat mak dalam keadaan seperti tu…

Aku bacakan alfatihah unt mak berulang-ulang kali..iap kali org yg dtg tgk aku, diaorg akn peluk aku..sabar ye..bile aku ngn mak je kt ruangan tu..aku peluk mak..aku bercakap ngn mak seolah2 mak ada ag..aku berada disamping mak sampai pengusung jenazah tiba..aku x dapat luahkan dgn kata2 bila aku terpaksa mengadap dugaan terbesar Allah ini.. nk tatap puas2 wajah mak..wajah yg selama 21 thn telah membesarkan aku dgn penuh kasih sayang..Mak…
Bila pengusung jenazah tiba..hati aku makin sayu..aku tahu mak takut hadapi sume ni..aku, abah dan ahli keluarga yg lain turut mengiringi jenazah mak smpi ke van jenazah..dan pertama kali jugalah aku menaiki van jenazah yg dlunye sgt aku takut..sedih hati ini bile mak akan pulang bkn lagi menaiki kereta tetapi kenderaan jenazah..selepas semua urusan selesai, bermulalah perjalanan pulang mak unt kali terakhir..dalam hati aku selalu ckp..”Mak, kita blk ye mak..mak jgn takut ye..

Tiba di rumah..ramai org dah menunggu..khemah jgak dah dipasang..terima kasih pd semua yg telah byk membantu uruskan semuanya..dan kami sekuluarga xtau ape yg perlu d urus..semua org kg yg tlg..bersyukur sgt coz ramai yg dtg dan membantu kami walaupun haru jumaat..org x ptus2 dtg..lps solat jumaat rumah jd lebih ramai org yg dtg..jenazah mak ditempatkan di ruang tamu..emm akhirnya mak kembali ke rumah..tp…bkn lagi sebagai seorg manusia..

Yg paling aku bersyukur adalah mak pergi pada hari yg ckup indah iaitu hari Jumaat..penghulu segala hari..Tanggal 31 Disember 2010 mak pergi dan ia menjadi penutup tahun yg paling buruk pernah aku alami..Aku dan adik beradik yg lain memegang tanggungjawab yg besar iaitu unt menguruskan jenazah mak..Pertama kali dalam hidup aku memandikan jenazah..aku x dapat tahan air mata ag bila aku membersihkan muka mak..mak cukup sempurna..cukup senang unt diurus..selepas mak dimandikan, mak dikafankan..dan ini juga kali pertama aku melaluinya..siapa sangka..pada usia 21 tahun aku telah berdepan pengalaman seperti ini..x pernah aku angankan dan x pernah aku sangkakan..
Selepas mak dikafankan dan sebelum kain kafan ditutup..unt terakhir kalinya aku dapat mencium mak..dapat menatap muke mak..aku sedar yg ari ini adalah hari terakhir aku bersama mak dan aku x akan lagi dapat menatap wajah mak..Ya Allah..besarnya dugaan Mu ini…

Mak dibawa ke ruang tamu kembali unt di sembahyangkn..penuh ruangan tu dgn org yg sembahyangkn mak..syukur alhamdullillah..selepas selesai solat jenazah, mak dibawa ke masjid unt disembahyangkan sekali lagi selepas solat fardhu asar..itulah kali terakhir mak berada dirumah..dan mak akan pergi unt selamanya….Aku bersyukur sbb di masjid ramai org yg smbahyangkn mak..
Mak dikebumikan selepas asar..aku tidak mampu unt berdepan ngn sume ni..kalaulah boleh ditukar nyawa..aku sanggup gantikan nyawa aku..x sanggup rasanya aku unt berdepan dgn dugaan ini semua..Mak dikebumikan di tanah perkuburan berhampiran sekolah temoh..berakhirlah kehidupan mak di dunia ini..Abg aku, min turut membantu mengebumikan mak..masa abang aku turun ke liang lahat dia nmpk mak snyum..Ya Allah..Kau permudahkanlah ibuku menjalani malam pertamanya di alam kubur Ya Allah..Emm..aku x sampai hati tgk mak aku dikebumikan..kesian mak..mak sorang2..nina xleh jga mak dah..nina xleh teman mak dah..
Beginilah cerita aku menjalani hari2 pemergiaan mak aku..terlalu awal rasanya mak pergi..x puas lagi nina bermanje ngan mak..mak x sempat tgk sorang pon anak dia kawin..dan rasenye kami adik beradik terlalu kecil unt terima pemergiaan mak..Mak sakit cume 4 hari..x siapa sangka mak akan pergi..Allah lebih sayangkan mak..sebelum mak pergi, mak ada ckp yg mak mimpi mak mengandung n mak trus bangun terkejut..Mak ckp, terkejut r leh mimpi macam 2..dah tua2 leh mengandung lak..wt malu je..hehe pas2 mak cite kt kwn mak..dia ckp, ha nk dpt rezki lah 2..hehe..lps 2 mak ckp rezki ape lah nk dpt 2..smggu lps 2 mak pergi..emm pd umur mak yg bru 51 mak telah dipanggil mengadap ilahi..

Mak..mak x sempat tgk nina grad..nnt sape nk dduk ngn abah tgk nina naik pentas..Mak x sempat tgk nina amik degree..mak x sempat rasa duit gaji nina..byk lagi mak..pemergiaan mak adalah kesedihan yg paling aku rasai..dunia rasa gelap gelita tnpa mak..Aku kesian ngn kakak aku yg tengah plan nk kawin tgh thn ni..selalu mak la yg cbuk suruh kakak aku beli itu ini..ape yg perlu dia wt tok ari kawin dia nnt..tp skng? Adik aku yg paling kecik, Aidid lagilah rase kehilangan..pd usia dia baru 10 tahun dia dah kehilangn mak..aku dan adik beradik yg lain lah yg akan memegang tanggungajwab menjaga aidid dan wahidah..adik perempuan aku yg berusia 13 thn..Aidid lah yg paling manje ngn mak..kesian dia..4 ari kot lps mak meninggal, Aidid masuk hospital sbb dmam panas..dia terkejut sgt dpt berita ni..n semua ahli kelaurga aku berturut2 demam.lepas aidid, abg aku..pas2 wahidah n adik aku sorang lagi..syakirah..dan brulah aku..masing2 masih terkejut dgn apa yg menimpa kami..

Dalam masa yg sama gak atok aku yg muntah darah berada di hospital..di HUKM..dia dipindahkn dr hospital tapah ke HUKM..pd ari mak aku meninggal, atok xtau ag yg mak dah xde coz keadaan dia x mengizinkn dia mendapat berita seperti ini..Dr HUKM iaitu ank sedara atok aku gak, Dr Hanafiah decide tok x boleh tau berita ni..tp tok dpt rase yg ade sumthing x kene n 1 ari dia bercerita sal mak pd nurse2 yg jga dia..the next day brulah abg piah bgtau yg mak dah xde..emm

Lps selesai 3 mlm kenduri tahlil..kami terpakse berulang alik ke HUKM..atok terpakse di operate coz saluran darah ke jantung dia dah pecah..tats y dia muntah darah byk ari2..kami di uji lagi..Dr kata atok kritikal dan perlu di operate cpt..dugaan bertimpa2 pd kami sekeluarga..Tp syukur lah pembedahan atok berjaya..sebulan dihspital, tok dah bole blk tp dia x boleh berjalan dah..emm.. Tuhan sgt menduga kami sekeluarga..tp kami redha..bersabar adalah jln terbaik walaupun pahit..
Em…Mak…nina nk mak..smpi arini aku masih berharap mak akn blk..rumah jd sunyi sgt tanpa mak..nina x sempat belajar msk dr mak..byk bnde lagi nina nk wt ngn mak..bwk mak jln2..

Sekarang..doa selepas solat aku berubah..kalau dulu lain sekarang boleh dikatakan doa2 aku semuanya unt mak..Ya Allah..Kau ampunkanlah dosa ibuku..Kau permudahkanlah ibuku menjalani kehidupannya di alam barzakh..Kau bahagiakanlah ibuku..Kau KAsihanilah ibuku dan Kau tempatkanlah ibuku dikalangan org2 yg Engkau redhai..Ya Allah..Kau pertemukanlah kami sekeluarga di akhirat kelak Ya Allah..sesungguhnya aku terlalu merindui ibuku…Kau peliharalah ibuku..dan Kau lapangkan kubur ibuku…

Kasih ibu bawa ke syurga..dan x ka nada sesiapa yg boleh ganti mak dalam hati nina..nina akan sayang mak sampai bile2..even nina x nmpk mak tp nina tau mak ada..Mak..nina mintak ampun mak..nina byk wt dosa kt mak..kepada kwn2 yg membaca..sayang mak ye..kita xkn pernah tahu sampai bile kita dpt bersama..hargailah dia semasa hayatnya..

Jumpe ag di post yg akn dtg ye..salam..

2 comments:

Nada Safwanah said...

sedih nyer fara aku baca entry ko...rindu btol rsenyer aku kt ko..

L.i.F.e as F.a.r.a.N.i.n.a~ said...

huhu..rindu gak kt ko weh..mne ko ilang ha..hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Faranina Copyright © 2015. Design by MaiGraphicDesign